Hoe is de structuur van een autoband?



Als u van buiten kijkt ziet u op het eerste gezicht een ronde band met een enorme gat er in, maar kijk is goed naar uw banden. Over iedere detail van de band is goed nagedacht. In dit artikel laat Tweedebands.nl u zien waar een band nou werkelijk uit bestaat.

Een autoband bestaat uit verschillende lagen. Iedere laag bestaat uit verschillende materialen en deze hebben ook allemaal een eigenschap. Hierdoor wordt er in de productiefase van de band een grote precisie vereist. De lagen op een autoband hebben allemaal een eigen functie, de een zorgt voor flexibiliteit en de ander voor sterkte en grip.

Uiteindelijk zitten er acht lagen op een autoband. Deze gaan als volgt:

1. De binnen voering
De eerste laag bestaat uit luchtdicht synthetische rubber. Dit gedeelte van de binnenband is gemaakt van luchtdicht rubber. Zoals we in eerdere artikels hebben geadviseerd, adviseren wij u nogmaals iedere maand uw bandenspanning te controleren. Wij adviseren u dit te doen, omdat er na een lange tijd rijden toch lucht uit uw banden kan ontsnappen ondanks het luchtdichte materiaal.

2. Lager
In dit gedeelte zitten de kabels van de band. Gemaakt van 1400 textielvezelkoorden vastgehecht in het rubber, neergelegd in rechte lijnen en gevat in het rubber. Deze kabels zijn verantwoordelijk voor het bepalen van de sterkte van het band.

3. Onderste loopvlakzone
In dit gedeelte maakt de rubberband contact met de velgen. De kracht van de motor en de remkracht gaat van de velg naar de band.

4. Loopvlakdraden
Deze draden zorgen er voor dat de band stevig wordt geklemd tegen de velgen van de auto.

5. Zijwand
De zijwand beschermt uw wielen en banden tegen botsingen met kuilen, stoepen enz.

6. Skelet laag
We kunnen de skelet laag wel een van de belangrijkste onderdelen van de band noemen, omdat deze laag het meest verantwoordelijk is voor de sterkte van de band. Het bestaat uit stalen koorden die in het rubber gehecht zijn.

7. Veiligheidslaag
De veiligheidslaag wordt ook wel de ‘’zero degree’’ gordel genoemd. Het vermindert de wrijvingswarmte en behoudt de vorm van de band bij het rijden op hoge snelheid. Er zijn nylon koorden in het rubber en rond de omtrek verwerkt zodat de snelheid die u met uw auto maakt de banden niet beschadigd en uitrekt.

8. Loopvlaklaag
Een van de meeste belangrijkste opdracht heeft de loopvlaklaag. Het geeft grip op alle oppervlakken, heeft een goede weerstand tegen slijtage en wrijving en warmt de band zo min mogelijk op.

Een band is dus veel meer dan dat u denkt!

Contact opnemen